reklama
Miesto pre vašu tvorbu. Staňte sa súčasťou komunity
Simonne Jurčová

Simonne Jurčová

Bloger 
  • Počet článkov:  75
  •  | 
  • Páči sa:  12x

cestovateľka- amatérka, asi tak trochu aj v čase Zoznam autorových rubrík:  Niečo z umeniaSpomienkyVýletyLen takHistóriaSúkromnéNezaradené

reklama

Nezaradené

Ako som riešila Komparo

Simonne Jurčová

Ako som riešila Komparo

Včera prišla moja dcéra zo školy unavená, ako keby celé vyučovanie rýľovali záhradu. Ako ôsmačka písala Komparo. Už na začiatku roka bolo pre mňa prekvapením, že toto celoslovenské testovanie nie je povinné, a teda ak rodičia chcú dať svoje dieťa testovať, musia si zaplatiť. No povedzte, ktorý rodič to pre dieťa neurobí, najmä ak od testu očakáva, že sa dozvie, v čom má jeho ratolesť zo slovenčiny a z matematiky rezervy a čo treba dobehnúť napríklad doučovaním do monitoru.

  • 8. nov 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 3 154x
  • 10
Niekoľko momentiek z Antverp

Simonne Jurčová

Niekoľko momentiek z Antverp

Keď som mala trinásť, navštívila som s rodičmi Antverpy. Ako mimoriadny zážitok si pamätám zoologickú záhradu. Teraz má trinásť moja dcéra a cestou z Holandska do Bruselu sme sa zastavili na niekoľko hodín práve v Antverpách. Prechádzali sme sa námestím a historickým centrom, boli sme v katedrále, na nábreží, rozprávala som jej o Rubensovi priamo v jeho dome, navštívili sme Múzeum módy. Ale myslím si, že keď bude raz na Antverpy spomínať ona, vybaví sa jej ako prvé obrie vyhliadkové koleso pri hlavnej stanici a nezabudne mi vyčítať, že sme na ňom neboli. To bol skrátka zasa jej zážitok...

  • 1. máj 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 1 129x
  • 1
Bruselské námestie

Simonne Jurčová

Bruselské námestie

Cez slávne námestie Grand Place v Bruseli sa premelie denne tisíce ľudí. Ani ja ho nikdy nemôžem vynechať, ak sa v Bruseli aspoň na chvíľku ocitnem. Tento raz som ho pozorovala a fotografovala viac dní a za všetkých druhov počasia (kto bol v Bruseli vie, o čom hovorím...) Tento rok si jar nechala na seba pekne dlho čakať. Až v strede apríla sa začalo ukazovať teplejšie počasie. V Bruseli pomaličky, opatrne. Keď sa trošičku oteplilo, mládež nahodila krátke rukávy, minisukne, poltopánky alebo rovno sandále naboso. Ja som teda zniesla krátky teplý kabát, keď sa teplota vyšplhala k 18 stupňom, mala som ho prehodený cez ruku, pretože už hodinu nato fúkal vietor, slnko zašlo a spustil sa dážď. Tak to prosto chodí, vitajte v Bruseli!

  • 24. apr 2013
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 855x
  • 0
Rozprávkové Bruggy

Simonne Jurčová

Rozprávkové Bruggy

Bol to taký momentálny nápad. S kamarátkou v Bruseli sme využili jedno jej neplánované voľné dopoludnie a vyrazili sme autom na výlet. Len tak na otočku niečo vidieť. Zvolili sme Bruggy. Deti sú zvyknuté okamžite sa prispôsobiť zmene programu a nerobilo im problém stáť o chvíľu v plnej poľnej pri aute. Bruggy sú asi hodinku po diaľnici z Bruselu, pokiaľ ide všetko hladko. Tam som si uvedomila, že aké je vlastne to Belgicko malé, všetky veľké mestá: Brusel, Gent, Bruggy, Antverpy, dokonca aj prímorské Oostende sú neďaleko seba, tuším ešte bližšie ako väčšie mestá u nás, na Slovensku. Ale možno je to preto, že tam je sieť ciest a diaľnic už dávno spoľahlivo vybudovaná.

  • 9. okt 2012
  • Páči sa: 1x
  • Prečítané: 0x
  • 3
Budovy Európskeho parlamentu v Bruseli a v Štrasburgu

Simonne Jurčová

Budovy Európskeho parlamentu v Bruseli a v Štrasburgu

Architektúra parlamentných budov v Európskej štvrti v Štrasburgu i v Bruseli má spoločné črty - modernizmus a kombinácia skla a kovu. Oba komplexy sú výsledkom kolektívu architektov a budovali sa postupne viac rokov. Mala som možnosť navštíviť ich a vidieť nielen z exteriéru, ale aj z interiéru. Štrasburská stavba mi pripadá sympatickejšia. Pritom nejde iba o budovu samotnú a jej vzhľad, ale aj okolie, ktoré k nej prináleží. Obe som navštívila v prázdninovom čase, mimo obvyklého ruchu, keď neboli priestory príliš zaplnené. Viem si však predstaviť, ako to tam asi vyzerá počas zasadnutí parlamentu. Aj keď mám celkom dobrý orientačný zmysel, určite by som sa v tom obrovskom labyrinte budov, chodieb, výťahov, schodísk a rokovacích sál stratila.

  • 5. okt 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 7
reklama
Letný Štrasburg

Simonne Jurčová

Letný Štrasburg

Štrasburg je mesto na hraniciach Francúzska a Nemecka, ktoré patrilo v histórii striedavo jednej alebo druhej krajine. V súčasnosti je hlavným mestom Alsaska a možno povedať, že vplyvy oboch krajín sú v ňom i dnes zreteľné. Rieka Rýn tvorí hranicu medzi krajinami a je vlastne súčasťou Štrasburgu. Na východe sa cez Most  Európy možno dostať do susedného nemeckého mesta Kehl. Po Štrasburgu tak chodia autobusy francúzskej i nemeckej mestskej hromadnej dopravy. Hlavnou atrakciou mesta je bocian, ktorého tu možno stretnúť v rôznych podobách - ako symbol mesta v znaku, ako suvenír v nekonečných podobách, ale aj ako živého vtáka obývajúceho zvláštne stožiare, či vrcholky celých stromoradí po uliciach.

  • 3. okt 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 1
Zámok Schloss Hof – cez nový Most slobody

Simonne Jurčová

Zámok Schloss Hof – cez nový Most slobody

Netrpezlivo sme čakali na otvorenie nového mosta ponad rieku Moravu, ktorý spojil Devínsku Novú Ves a zámok Schloss Hof, letné sídlo Habsburgovcov. Vybrali sme sa na nedeľný výlet vlakom do Bratislavy, potom MHD do Devínskej Novej Vsi a ďalej už pešou prechádzkou. Hlavný program boli dožinkové slávnosti (v hospodárskej časti zámku) so sprievodným programom. Po zelenom moste nás míňali cyklistické pelotóny, ale stretávali sme sa aj s pešími turistami z oboch strán - rakúskej i slovenskej. Na slovenskej strane mosta je kameň s názvom Most slobody a označenie šípkou so vzdialenosťou na zámok 3,5 km. Na rakúskej strane mosta je nová kaplnka s obrazom Sv. Jána Nepomuckého - strážcu mostov. A názorná ukážka ako dodržiavať tradície sa ešte len začala.

  • 24. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 5 002x
  • 1
Tip na prechádzku Bruselom

Simonne Jurčová

Tip na prechádzku Bruselom

Odkedy sa moja kamarátka presťahovala do Bruselu, každoročne som jeho stálym návštevníkom. Prvý raz som chodila prevažne metrom a to ma dosť zdezorientovalo. Až pešia prechádzka mi pomohla pochopiť centrálnu časť mesta. Zvykla som si začať pri budove parlamentu (tam ma dovezie vlak z predmestia), lebo je to vcelku nenáročná trasa k námestiu a cestou človek vidí veľkú väčšinu pamiatok, ktoré treba v Bruseli navštíviť. Luxemburské námestie pred parlamentom je lemované kaviarňami s vonkajším sedením. Počas jedného kapučína sa okolo premelie zopár desiatok uponáhľaných europoslancov (asistentov, sekretárok...) - jednotvárna strohá móda. Čím nižšie a ďalej však človek schádza (doslova, lebo cesta vedie smerom dolu), tým je to pestrejšie.

  • 22. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 999x
  • 0
Spomienka na Taliansko v marci

Simonne Jurčová

Spomienka na Taliansko v marci

Výlety mi vždy dodali energiu. Neviem prečo ma to nikdy neťahalo do hôr. Fakt to neviem vysvetliť. Moja energetická bomba je more. Možno pretože som narodená v znamení raka - asi to bude skôr v znamení kraba. Tento rok sa mi koncom marca naskytla príležitosť, pozrieť sa na jarné severné Taliansko. Fakt to má o sto percent inú atmosféru, ako ten humbuk v letoviskách počas sezóny. Spomínam si, ako som bola s kamarátkou pred rokmi, keď to ešte nebolo módne, na benátskom karnevale. Bol studený február a my sme sa obidve v dlhých teplých kabátoch, renesančnou baretkou na hlave a zlatou škraboškou na tvári prechádzali po ľudoprázdnej pláži na Lide. Nazbierali sme vtedy tie najkrajšie mušle. No a takto nejako to bolo teraz v Grade, akurát nebola zima. Bolo nádherné počasie, na marec až príliš teplo - 24 stupňov.

  • 21. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
Trochu Francúzska (7)

Simonne Jurčová

Trochu Francúzska (7)

Rozhodla som sa, že skončím tento seriál znovu v Paríži. Nielen preto, že sme od Atlantiku prišli opäť do Paríža a odtiaľ sme leteli domov, ale aj preto, že v Paríži je stále čo pozerať. Pre moju trinásťročnú dcéru som rozložila program na dni podľa miery náročnosti. Na montparnasskú stanicu prišiel vlak o tretej a po nevyhnutných presunoch a ubytovaní v hoteli sme už o piatej stáli pod vstupnou pyramídou v Louvri. Bol piatok, deň, kedy je múzeum otvorené až do desiatej večer. Obe máme vstup voľný, tak si môžeme dovoliť (pri predpoklade, že sem sa ešte zopárkrát vrátime) rozdeliť našu prehliadku na časti. Vybrala som stredoveký Louvre - archeologické základy pôvodného zámku, egyptské zbierky, časť sochárstva inštalovanú v átriu a samozrejme Monu Lisu. Mala som tam ešte zaradený aj trakt s interiérmi Napoleona III., ale vzhľadom k našej únave bude niekedy nabudúce.

  • 19. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
reklama
Trochu Francúzska (6)

Simonne Jurčová

Trochu Francúzska (6)

Už ako malá som chcela ísť navštíviť zámky na Loire. Pripadali mi až neskutočne rozprávkové, najmä tie postavené nad riekou. Po niekoľkých návštevách Francúzska som videla, že zámkov je tam fakt neúrekom a nielen na Loire. Koniec-koncov mali (a majú) tam aj dosť šľachty, len šľachtici sa mi zdajú byť akýsi utajení. Nie je o nich príliš počuť, nevystatujú sa svojimi sídlami... ale možnože iba nečítam ten správny druh bulváru. Nakoniec o počte zámkov vo Francúzsku si možno urobiť obraz aj podľa názvov vín. Hádam každé druhé je akési château.

  • 17. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
Trochu Francúzska (5)

Simonne Jurčová

Trochu Francúzska (5)

Neviem prečo, ale vždy ma fascinovala sakrálna románska architektúra. Kombinácia pevných hranatých múrov a oblých apsíd, jednoduché vlysy pod strechou. Striedmu výzdobu vnútorných priestorov stíha človek vnímať a vstrebať ľahšie ako na prezdobenej gotickej katedrále (pričom milujem gotické katedrály). V Saintonge stavali osobitý druh románskych kostolov s typickou fasádou. Možno ju vidieť skoro v každej malej dedinke po celom kraji. Zaujalo ma, že väčšinou boli tieto stavby pekne zreštaurované a typický nažltlý kameň, z ktorého boli postavené až svietil, keď sa naňho oprelo poludňajšie slnko. Bola posledná júlová nedeľa a my sme sa vybrali na malý dopoludňajší výlet po okolí. Navštívili sme Trizay a Échillais.

  • 15. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
Trochu Francúzska (4)

Simonne Jurčová

Trochu Francúzska (4)

Mesto Saintes je od pobrežia Atlantiku vzdialené asi 40 km. Cesta sa vinie pomedzi lány polí obilia a slnečníc, celkom ako na van Goghových obrazoch. Šíru rovinu nerušia na obzore nijaké kopce, dobre vidieť sú siluety kostolov po okolitých dedinkách. Už v časoch rímskej Galie tadiaľto viedla jedna zo siete ciest Via Agrippa. Saintes (Mediolanum Santonum) bolo vtedy centrum tzv. Akvitánskej Galie. Rimania si tu vystavali dosť veľké a komfortné sídlo regiónu. V stredoveku bolo zasa zastávkou na pútnickej ceste do Santiaga de Compostela. Z každého obdobia tu zostalo niekoľko zaujímavých pamiatok, pre ktoré sa oplatí aj dnes Saintes navštíviť.

  • 14. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 923x
  • 0
Trochu Francúzska (3)

Simonne Jurčová

Trochu Francúzska (3)

Moja dcéra, nezaťažená ponukou porevolučnej slovenskej televízie nevedela, čo je pevnosť Boyard. Darmo som jej vysvetľovala, že otec Fouras mal meno podľa pevnosti v mestečku Fouras, kde sa práve ona kúpe a že tá škvrna na horizonte vpravo bola (a asi ešte aj je) dejiskom filmovania známej súťaže. Takých pevností, ako je Boyard je v tejto oblasti niekoľko. Niektoré projektoval architekt Vauban, vojenský inžinier Ľudovíta XIV., iné vznikli v 18. a 19. storočí. Pevnosť Enet je celkom blízko úzkeho výbežku z prístavu vo Fouras a počas odlivu sa tam dá prejsť po ceste. Celkom ako v známejšom Mont Saint Michel. Raz pri odlive sme pozorovali, ako v istý moment začal čulý ruch na tomto konci pevniny - nabehli robotníci na traktoroch a nákladných autách a pustili sa odkrytou cestou smerom k Enet, kde mali farmy na slávky (les moules). Keďže odliv je dvakrát denne a každý deň inokedy (posúva sa zhruba o necelú hodinu), do práce chodia, keď to práve ide. Tomu hovorím pohyblivá pracovná doba!

  • 13. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
Trochu Francúzska (2)

Simonne Jurčová

Trochu Francúzska (2)

Vysokorýchlostný vlak TGV urobil trasu Paríž - La Rochelle, čo je okolo 500 km za necelé tri hodiny. Nečudujem sa Parížanom, že si tento kút pri Atlantickom oceáne za posledné roky tak obľúbili, že si tu začali kupovať letné domy. Bližšia Normandia má predsa len dosť studené more. Oblasť nazvaná Charente - Maritime je francúzskym départementom približne v strede pobrežia medzi severnejším Bretónskom a Baskickom na španielskych hraniciach. Zaberá sčasti územie historických oblastí Aunis a Saintonge. K oblasti patria ostrovy Ile de Ré, Ile d´Oleron a Ile d´Aix. Z väčších centier sú známe napríklad La Rochelle, Rochefort, Saintes a Royan. Práve toto územie bolo v histórii Francúzska dlhší čas pod nadvládou Angličanov, mesto La Rochelle ako poslednú baštu hugenotov dobyli v 17. storočí Francúzi na príkaz kardinála Richelieu. Treba dodať, že až po vyše ročnom obliehaní (1627-28). Túto udalosť poznáme aj vďaka románu Alexandra Dumasa Traja mušketieri.

  • 11. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
reklama
Trochu Francúzska (1)

Simonne Jurčová

Trochu Francúzska (1)

Už dlho som sa chystala na cestu do Francúzska len tak na vlastnú päsť, ako keď som mala tridsať. Odvtedy uplynulo už dosť rokov, ja mám trinásťročnú dcéru a musela som počkať, kým bude môcť také niečo podniknúť so mnou. Predsa len je to niečo iné, ako ležať bezstarostne na pláži a spoľahnúť sa, že všetko vybaví cestovka. Moji známi ma každý rok pozývali do nádherného kraja Saintonge na pobreží Atlantiku, kde som bola niekedy v deväťdesiatych rokoch. Priznám sa, zamilovala som sa na prvý pohľad do mestečiek v okolí La Rochelle, do ostrovov známych z románu Traja mušketieri a kamenných obranných pevností rozsypaných pri pobreží oceánu. Vedela som, že sa tam raz vrátim a tento rok nastal ten pravý čas.

  • 11. sep 2012
  • Páči sa: 0x
  • Prečítané: 0x
  • 0
reklama
SkryťZatvoriť reklamu